Monday 19 January 2015

Konsep, Penteba enggau Fungsyen Litaricha Iban

Konsep, Penteba enggau Fungsyen Litaricha Iban

            Leka jaku litaricha datai ari jaku English ti dikumbai literature tang reti literature tu besai amat bungkur iya laban nyengkaum semua bansa karang ti diasilkan mensia ba dunya tu iya nya a body of written works related by subject-matter (Chris Baldick, 1981 : 124). Reti nya, semua bansa karang ulih dikumbai litaricha. Kamus Inggeris-Melayu Dewan (2002: 885) pan meri definisyen ti lebih kurang sama iya nya, writings of a particular subject lalu bisi meri definisyen ti kedua iya nya, creative writings. Creative writings reti nya sebarang karang kreatif pasal sesebengkah pekara sekalika karang dalam novel, cherpan, drama, leka main enggau karang ti bukai.
            Enti kitai beratika leka jaku literature dalam jaku Melayu, leka jaku nya dikalihka sida ngagai leka jaku kesusasteraan. Leka jaku kesusasteraan nya jaku tumbuh ari leka jaku sastera ti datai ari jaku Sanskrit ti disebut castra, reti nya bup. Nya alai reti sastera nya bup ti dikarang orang. Reti nya semua kereban ti diasilka ari karang sastera – nya ti dikumbai kesusasteraan (Hashim Awang, 1985). Ketegal kitai Iban ti nadai jaku kesusasteraan, kitai Iban nginjau jaku English ti dikumbai literature. Nitihka penemu Chemaline Osup, 2011 – litaricha Iban iya nya semua asil seni ti dikenataika tauka ditulis ngena jaku Iban lalu ukai ngena jaku bukai. Litaricha Iban nyereminka pengidup, pikir enggau runding, waris daya idup enggau timpai dunya orang Iban. Litaricha mega ulih nyadika siti dokumen pasal daya idup Iban laban iya ngayanka pemaik, penemu enggau pengelikun genturung pendiau orang Iban di menua tu. Kebuah pia laban ari gempung karang litaricha, raban bansa bukai ulih tepedaka ulah, pendiau, runding, daya idup, penyerakup, sosio-ekonomi, pemansang sekula enggau stail pengidup kitai Iban di rumah panjai. Teori Milton Albrecht ti ngumbai litaricha nya cheremin daya idup mensia laban litaricha mancharka pengidup mensia ari asil karang iya, endang betul.
            Sebedau litaricha betulis (bechelak) tu ada menya, endang iya udah bisi litaricha tang maya nya semina litaricha lisan aja. Litaricha lisan nya mih ti ditengkebang lalu ditusui orang siku ngagai orang bukai lalu orang ti nusui cherita ngagai orang bukai di menua bukai tauka ba sebarang alai ba sebarang maya. Nya alai litaricha lisan nadai nama pengarang laban semua orang ulih nusui cherita nya lalu nampung iya. Litaricha lisan nadai orang ti meruan ngempu iya laban semua orang sama bela nguna iya lalu nyadung iya ke bukai.
            Sejarah udah ngayanka bansa kitai ngembuan mayuh kereban litaricha lisan ti udah disimpan dalam tukuh chelak lalu pia mega litaricha moden nyengkaum pelandai enggau dindang. Kereban litaricha lisan tauka litaricha rayat menya dichelak lalu disimpan Borneo Literature Bureau (BLB) tang sepengudah BLB nya midang, dia The Tun Jugah Foundation udah mekuh pengawa ngumpul, nyimpan enggau ngarang kereban litaricha Iban.
            Litaricha kitai Iban menya endang ngemeratka pengelantang enggau pengelikun raban bansa, nadai ngemediska ati orang, nadai mega bejaika sapa-sapa. Litaricha menya sigi bekonsepka pemerindang iya nya dikena ngelantangka ati tang ukai dikena ngemuaska diri aja. Enti iya litaricha lisan, cherita dalam nya besangkut amat enggau rampa menua sereta genturung pendiau raban bansa kitai empu. Watak ti kering sereta ngembuan pengelebih selalu diasuh menang ngelaban watak ti lemi. Tuju iya dikena ngayanka pemendar enggau realiti pengidup bansa Iban menya; iya nya sapa kering, rajin, landik sereta ngembuan mayuh pengelebih, iya tentu deka nyamai idup sereta senang lantang. Orang ti buruk sereta ngelusu deka ngasaika pengidup merinsa.
            Taja pen litaricha bekonsepka pemerindang, iya tetap ngembuan alegori tauka sema banding awakka nyadi teladan, chuan, malin, peduman, pesan, ajar enggau lalau sereta jaku tangkan ari pengarang ngagai pemacha ngambika sida belajar ari peneleba enggau pemaik dalam litaricha lalu nyadi mensia ti menyana. Nya alai fungsyen litaricha kitai Iban nya endang dikena ngedang pengidup kitai awakka bisi tuju. Taja fungsyen besai litaricha tu endang dikena beperindang, iya mega beguna bendar dikena ngajar. Nya kebuah tema pengidup begulai sejalai, pengelurus runding, pengawa ngerupan (kereja begulai) enggau beduruk, pengalus jaku, enggau adat basa endang bisi dikena dalam liatricha kitai Iban. Karya litaricha mayuh ngena jaku silup, jaku karung, jaku sema enggau sempama ngambika ajar dalam litaricha nya enda kelalu mantang sebarang pemacha tauka peninga. Nya alai litaricha ti ditulis nya tadi ukai tak semina dikena merindang ati aja tang bisi ngembuan potensi nempa, nyepuh ngambuh nembiak redak baru lalu engkeman dibacha bala nembiak enggau sida ti tuai sereta seriran enda ngira nya lelaki tauka indu.
            Enti litaricha kitai Iban nya manah, iya tau nyadika pengelala (identiti) bansa kitai Iban lalu tau ngayanka penulin (jati) diri bansa kitai. Nya alai pengarang ditangkan enggau jaku pesan awakka nulis karang ti ngayanka pemaik raban bansa kitai lalu nulis karang ti ngundan idea ti badas, pesan ti nyengala mai pemaik enggau penyerakup, budi, adat basa, timpai dunya ti menuku enggau falsafah pengidup ti menyana laban asil litaricha nya tau nyadi niat tauka juluk ati raban bansa. Dulu kelia, karang tauka asil litaricha semina bekonsepka
“Seni Ungkup Seni” reti nya karang semina dikena ngayankan nilai estetika aja tang diatu udah bekonsepka “Seni Ungkup Raban Bansa” ti mai reti asil karang dikena ngangkatka pemaik raban bansa. Chunto iya, ASAS 50 ngasilka mayuh kereban litaricha ti nyungkakka semengat patriotisme maya nya ngujungka Tanah Melayu, Sarawak enggau Sabah mujur teulihka merdeka nengah penumbuh menua Malaysia.
            Litaricha Iban bisi tiga bengkah iya nya litaricha oral, litaricha tradisyenal enggau litaricha moden. Litaricha oral iya nya litaricha ti dikenataika ngena chara sebut tauka bejaku ari siti generasyen ngagai generasyen ke bukai. Nya alai litaricha oral tu nadai benama pengarang. Chunto iya, mitos, lagenda enggau cherita rayat. Litaricha ti dikumbai tradisyenal nya mega dikumbai litaricha klasik tauka litaricha lama. Lama (old) reti nya having existed for a long time (Kamus Inggeris-Melayu Dewan, 2001: 1060) – iya nya udah tuai. Nya alai litaricha lama nya iya nya litaricha ti udah tuai tang iya betukuh sementara laban pekara ti baru tau datai lalu iya ti baru nya pan nyadi lama mega lebuh utai bukai ti baru agi udah datai. Litaricha lama suah agi dikenataika ngena chara oral lalu tau ditambah isi enggau kuah iya. Litaricha klasik iya nya litaricha ti ngena gaya tauka standard ti enda berubah. Iya bisi tukuh (nilai) kediri empu ti enda berubah (Kamarudin Haji Husin & Siti Hajar, 1999) taja pan timpuh enggau jeman enda berubah. Ba konteks litaricha, tradisyen tauka tukuh litaricha ti lama lalu enda berubah. Reti iya, iya ti dikerembaika chara lisan menya enda ulih ubah kitai diatu, litaricha ti nadai benama pengarang menya enda ulih ubah kitai diatu lalu penteba iya mega enda ulih ditukar tauka diubah kitai baru. Semua pekara nya entap ba dia, nya alai iya lalu nyadi klasik. Litaricha tradisyenal ngembuan tema, penyedang gaya, penemban enggau struktur ti tentu.
            Nengah litaricha tradisyenal, kitai tau nemu sereta ulih nisih chara orang kelia bepikir enggau daya idup sida iya. Litaricha tradisyenal mengkang diguna kemaya hari tu dikena nyadi pun penemu, cheremin timpai dunya, agi dikereja (baka leka main ti dikena dalam ritual maya gawai), agi diambika lalau pendiau, agi dikena nyadika adat (baka tusun tunggu) sereta dikena nyungkakka pengelala (identiti) bansa Iban enggau penulin diri (jati diri). Sekeda litaricha dikumbai kudus laban dikena ngangauka Petara kitai dalam ritual ti dipejalaika lebuh maya gawai baka leka main kategori invokasyen. Leka main pemerindang endang sigi meruan dikesuhka ngelama tu lebuh maya deka beperindang enggau pangan diri lalu leka main adat basa mayuh dikena lebuh nyambut tauka nempara temuai ti datai ngagai rumah panjai maya bisi pengerami tauka maya gawai. Ari nya adat basa nya tadi kitai ulih ngerapatka kaul enggau orang ti datai. Taja pen litaricha nya udah lama tang tradisyen iya agi dikena datai ke diatu laban litaricha nya sigi ditengkebang ukai semina nyadika seni meala-ala neresa jaku Iban tang mega nyadika rengka dikena dalam pengidup besehari-sehari lalu kereban litaricha tu mih ngempung bansa kitai Iban ngasuh kitai beserakup dalam pengidup.
            Konsep litaricha moden bisi besangkut amat enggau timpuh sereta penteba litaricha ti diasilka maya nya alai kitai tau ngumbai iya litaricha moden. Penteba iya mega ulih dikena ngelai bida iya ari litaricha tradisyenal. Richard Ellman enggau Charles Fiedelson dalam bup seduai iya The Modern Traditions; Backgrounds of Modern Literature madahka modenisme lebih ngemeratka pola tauka paten ti dikembuan litaricha nya. Reti nya, litaricha nya ‘bebas’ ari konvensyen tauka leman ti lama. Litaricha ti ngayanka konvensyen ti baru iya nya chara pengarang bepikir enggau runding ti baru ti dibantaika sida dalam litaricha nya (Yahya Ismail , 1976: 2 – 3). Dalam korpus litaricha tukuh prosa, penyerara entara tradisyenalisme enggau modenisme iya nya pikir runding enggau tema ti diayanka dalam karya nya, sekalika nya cherpan/ jerepan tauka novel.
            Dalam litaricha moden, karya kitai Iban udah ngembuan tukuh ti baru, iya nya bepelasarka gaya pengidup ti bendar, situasyen ti bendar, endur tauka palan ti bendar enggau konteks ti bendar lebuh ngasilka kerban litaricha baka jerepan enggau novel. Pengarang mega nguji deka nyerakupka raban bansa enggau chara bekenangka patriotisme, propaganda, pengangkun ke menua enggau bansa – reti nya bekenangka pengawa rama  ke bekaul enggau pengidup pupu raban bansa. Ba pengawa nulis novel enggau jerepan, bisi dua tiga iku pengarang modenis kitai Iban baka Janang Ensiring, Jantan Umbat, Thomas Bangit, George Garai enggau Harry Usup Umbar. Janang Ensiring orang ti keterubah iya mai tukuh runding enggau konvesyen ti baru nengah jerepan ti ditulis iya, Batu Kuai ba taun 1975. Pandak jaku, jerepan moden ada ba taun 1975.
            Penteba litaricha moden iya nya tiap-tiap karya bisi ditulis nama pengarang. Enda betukuh kolektif baka litaricha tradisyenal. Litaricha moden tau nguntungka pengarang laban asil litaricha moden besifat komersil. Kelimpah ari nya, Litaricha moden mega nadai betukuh pelilih menua (kedaerahan) baka litaricha tradisyenal. Dalam litaricha moden, jaku ti dikena iya nya jaku standard. Bisi mega jaku English tauka jaku bansa bukai dikena. Ayat ti dikena pan bemacham, enda diserekat ngagai sebansa ayat aja.
            Aspek ti sebaka ba dua bengkah litaricha tu (tradisyenal enggau moden) iya nya sama betukuh didaktik, iya nya ngenataika lalau pendiau enggau ajar dikena ngemenyanaka mensia. Tu mih ti dikumbai mesej tauka pesan dalam litaricha – novel, jerepan, enggau leka main sama bela ngundan ukur pendiau ti ulih diambi kitai ke teladan enggau ke tenggau kitai ngambika sida ti jai tau nyadi manah, ngambika ruang bilik enda pechah belah sereta ngembuan pendiau ti menuku.

            Disimpul ngena jaku pandak, konsep litaricha berubah nitihka jeman iya diadaka, bepanggai ba pemesai guna litaricha nya. Taja pan litaricha tradisyenal baka ti enda dikibuha agi, ukai reti nya iya ditejuka punas baka nya aja. Kitai meruan agi begunaka litaricha tradisyenal nyadika penyanding penemu ti pemadu beguna dikena kitai beratika penemu enggau waris daya idup Iban menya awakka bisi dibandingka kitai enggau pengidup raban bansa ke sehari tu. Taja litaricha nya dikumbai tradisyenal, iya enda tau dibuai tauka ditempaya pia aja laban iya udah nyadika korpus litaricha ti pemadu berega lalu nadai agi endur ngiga iya ke jemah ila. Pengada litaricha moden semina tak nambahka agi penyelai tukuh litaricha.

No comments:

Post a Comment