Konsep, Penteba enggau Fungsyen Litaricha Iban
Leka
jaku litaricha datai ari jaku English ti dikumbai literature tang reti literature
tu besai amat bungkur iya laban nyengkaum semua bansa karang ti diasilkan
mensia ba dunya tu iya nya a body of
written works related by subject-matter (Chris Baldick, 1981 : 124). Reti
nya, semua bansa karang ulih dikumbai litaricha. Kamus Inggeris-Melayu Dewan (2002: 885) pan meri definisyen ti lebih kurang sama iya nya, writings of a particular subject lalu bisi meri definisyen ti kedua
iya nya, creative writings. Creative
writings reti nya sebarang karang kreatif pasal sesebengkah pekara sekalika
karang dalam novel, cherpan, drama, leka main enggau karang ti bukai.
Enti
kitai beratika leka jaku literature
dalam jaku Melayu, leka jaku nya dikalihka sida ngagai leka jaku kesusasteraan. Leka jaku kesusasteraan nya jaku tumbuh ari leka
jaku sastera ti datai ari jaku
Sanskrit ti disebut castra, reti nya bup. Nya alai reti sastera nya bup ti
dikarang orang. Reti nya semua kereban ti diasilka ari karang sastera – nya ti dikumbai kesusasteraan (Hashim Awang, 1985).
Ketegal kitai Iban ti nadai jaku kesusasteraan,
kitai Iban nginjau jaku English ti dikumbai literature. Nitihka penemu Chemaline Osup, 2011 – litaricha
Iban iya nya semua asil seni ti dikenataika tauka ditulis ngena jaku
Iban lalu ukai ngena jaku bukai. Litaricha Iban nyereminka pengidup, pikir
enggau runding, waris daya idup enggau timpai dunya orang Iban. Litaricha mega
ulih nyadika siti dokumen pasal daya idup Iban laban iya ngayanka pemaik, penemu
enggau pengelikun genturung pendiau orang Iban di menua tu. Kebuah pia laban
ari gempung karang litaricha, raban bansa bukai ulih tepedaka ulah, pendiau,
runding, daya idup, penyerakup, sosio-ekonomi, pemansang sekula enggau stail
pengidup kitai Iban di rumah panjai. Teori Milton Albrecht ti ngumbai litaricha
nya cheremin daya idup mensia laban litaricha mancharka pengidup mensia ari
asil karang iya, endang betul.
Sebedau
litaricha betulis (bechelak) tu ada menya, endang iya udah bisi litaricha tang
maya nya semina litaricha lisan aja. Litaricha lisan nya mih ti ditengkebang
lalu ditusui orang siku ngagai orang bukai lalu orang ti nusui cherita ngagai
orang bukai di menua bukai tauka ba sebarang alai ba sebarang maya. Nya alai
litaricha lisan nadai nama pengarang laban semua orang ulih nusui cherita nya
lalu nampung iya. Litaricha lisan nadai orang ti meruan ngempu iya laban semua
orang sama bela nguna iya lalu nyadung iya ke bukai.
Sejarah
udah ngayanka bansa kitai ngembuan mayuh kereban litaricha lisan ti udah
disimpan dalam tukuh chelak lalu pia mega litaricha moden nyengkaum pelandai
enggau dindang. Kereban litaricha lisan tauka litaricha rayat menya dichelak
lalu disimpan Borneo Literature Bureau (BLB) tang sepengudah BLB nya midang,
dia The Tun Jugah Foundation udah mekuh pengawa ngumpul, nyimpan enggau ngarang
kereban litaricha Iban.
Litaricha
kitai Iban menya endang ngemeratka pengelantang enggau pengelikun raban bansa,
nadai ngemediska ati orang, nadai mega bejaika sapa-sapa. Litaricha menya sigi
bekonsepka pemerindang iya nya dikena ngelantangka ati tang ukai dikena
ngemuaska diri aja. Enti iya litaricha lisan, cherita dalam nya besangkut amat
enggau rampa menua sereta genturung pendiau raban bansa kitai empu. Watak ti
kering sereta ngembuan pengelebih selalu diasuh menang ngelaban watak ti lemi.
Tuju iya dikena ngayanka pemendar enggau realiti pengidup bansa Iban menya; iya
nya sapa kering, rajin, landik sereta ngembuan mayuh pengelebih, iya tentu deka
nyamai idup sereta senang lantang. Orang ti buruk sereta ngelusu deka ngasaika
pengidup merinsa.
Taja pen
litaricha bekonsepka pemerindang, iya tetap ngembuan alegori tauka sema banding
awakka nyadi teladan, chuan, malin, peduman, pesan, ajar enggau lalau sereta
jaku tangkan ari pengarang ngagai pemacha ngambika sida belajar ari peneleba
enggau pemaik dalam litaricha lalu nyadi mensia ti menyana. Nya alai fungsyen
litaricha kitai Iban nya endang dikena ngedang pengidup kitai awakka bisi tuju.
Taja fungsyen besai litaricha tu endang dikena beperindang, iya mega beguna
bendar dikena ngajar. Nya kebuah tema pengidup begulai sejalai, pengelurus
runding, pengawa ngerupan (kereja begulai) enggau beduruk, pengalus jaku,
enggau adat basa endang bisi dikena dalam liatricha kitai Iban. Karya litaricha
mayuh ngena jaku silup, jaku karung, jaku sema enggau sempama ngambika ajar
dalam litaricha nya enda kelalu mantang sebarang pemacha tauka peninga. Nya
alai litaricha ti ditulis nya tadi ukai tak semina dikena merindang ati aja
tang bisi ngembuan potensi nempa, nyepuh ngambuh nembiak redak baru lalu
engkeman dibacha bala nembiak enggau sida ti tuai sereta seriran enda ngira nya
lelaki tauka indu.
Enti
litaricha kitai Iban nya manah, iya tau nyadika pengelala (identiti) bansa kitai Iban lalu tau ngayanka penulin (jati) diri bansa kitai. Nya alai
pengarang ditangkan enggau jaku pesan awakka nulis karang ti ngayanka pemaik
raban bansa kitai lalu nulis karang ti ngundan idea ti badas, pesan ti nyengala
mai pemaik enggau penyerakup, budi, adat basa, timpai dunya ti menuku enggau falsafah pengidup ti menyana laban asil
litaricha nya tau nyadi niat tauka juluk ati raban bansa. Dulu kelia, karang
tauka asil litaricha semina bekonsepka
“Seni Ungkup Seni” reti nya karang semina dikena ngayankan nilai estetika aja tang diatu udah bekonsepka “Seni Ungkup Raban Bansa” ti mai reti asil karang dikena ngangkatka pemaik raban bansa. Chunto iya, ASAS 50 ngasilka mayuh kereban litaricha ti nyungkakka semengat patriotisme maya nya ngujungka Tanah Melayu, Sarawak enggau Sabah mujur teulihka merdeka nengah penumbuh menua Malaysia.
“Seni Ungkup Seni” reti nya karang semina dikena ngayankan nilai estetika aja tang diatu udah bekonsepka “Seni Ungkup Raban Bansa” ti mai reti asil karang dikena ngangkatka pemaik raban bansa. Chunto iya, ASAS 50 ngasilka mayuh kereban litaricha ti nyungkakka semengat patriotisme maya nya ngujungka Tanah Melayu, Sarawak enggau Sabah mujur teulihka merdeka nengah penumbuh menua Malaysia.
Litaricha
Iban bisi tiga bengkah iya nya litaricha oral, litaricha tradisyenal enggau
litaricha moden. Litaricha oral iya nya litaricha ti dikenataika ngena chara
sebut tauka bejaku ari siti generasyen ngagai generasyen ke bukai. Nya alai
litaricha oral tu nadai benama pengarang. Chunto iya, mitos, lagenda enggau
cherita rayat. Litaricha ti dikumbai tradisyenal nya mega dikumbai litaricha klasik tauka litaricha lama. Lama (old) reti nya having existed
for a long time (Kamus Inggeris-Melayu Dewan, 2001: 1060) – iya nya udah
tuai. Nya alai litaricha lama nya iya nya litaricha ti udah tuai tang iya
betukuh sementara laban pekara ti
baru tau datai lalu iya ti baru nya pan nyadi lama mega lebuh utai bukai ti
baru agi udah datai. Litaricha lama suah agi dikenataika ngena chara oral lalu
tau ditambah isi enggau kuah iya. Litaricha klasik iya nya litaricha ti ngena
gaya tauka standard ti enda berubah. Iya bisi tukuh (nilai) kediri empu ti enda berubah (Kamarudin Haji Husin & Siti
Hajar, 1999) taja pan timpuh enggau jeman enda berubah. Ba konteks litaricha,
tradisyen tauka tukuh litaricha ti lama lalu enda berubah. Reti iya, iya ti
dikerembaika chara lisan menya enda ulih ubah kitai diatu, litaricha ti nadai
benama pengarang menya enda ulih ubah kitai diatu lalu penteba iya mega enda
ulih ditukar tauka diubah kitai baru. Semua pekara nya entap ba dia, nya alai
iya lalu nyadi klasik. Litaricha tradisyenal ngembuan tema, penyedang gaya,
penemban enggau struktur ti tentu.
Nengah
litaricha tradisyenal, kitai tau nemu sereta ulih nisih chara orang kelia
bepikir enggau daya idup sida iya. Litaricha tradisyenal mengkang diguna kemaya
hari tu dikena nyadi pun penemu, cheremin timpai dunya, agi dikereja (baka leka
main ti dikena dalam ritual maya gawai), agi diambika lalau pendiau, agi dikena
nyadika adat (baka tusun tunggu) sereta dikena nyungkakka pengelala (identiti) bansa Iban enggau penulin diri
(jati diri). Sekeda litaricha
dikumbai kudus laban dikena ngangauka Petara kitai dalam ritual ti dipejalaika
lebuh maya gawai baka leka main kategori invokasyen. Leka main pemerindang
endang sigi meruan dikesuhka ngelama tu lebuh maya deka beperindang enggau
pangan diri lalu leka main adat basa mayuh dikena lebuh nyambut tauka nempara
temuai ti datai ngagai rumah panjai maya bisi pengerami tauka maya gawai. Ari
nya adat basa nya tadi kitai ulih ngerapatka kaul enggau orang ti datai. Taja
pen litaricha nya udah lama tang tradisyen iya agi dikena datai ke diatu laban
litaricha nya sigi ditengkebang ukai semina nyadika seni meala-ala neresa jaku
Iban tang mega nyadika rengka dikena dalam pengidup besehari-sehari lalu
kereban litaricha tu mih ngempung bansa kitai Iban ngasuh kitai beserakup dalam
pengidup.
Konsep litaricha moden bisi
besangkut amat enggau timpuh sereta penteba litaricha ti diasilka maya nya alai
kitai tau ngumbai iya litaricha moden. Penteba iya mega ulih dikena ngelai bida
iya ari litaricha tradisyenal. Richard Ellman enggau Charles Fiedelson dalam
bup seduai iya The Modern Traditions;
Backgrounds of Modern Literature madahka modenisme lebih ngemeratka pola
tauka paten ti dikembuan litaricha nya. Reti nya, litaricha nya ‘bebas’ ari
konvensyen tauka leman ti lama. Litaricha ti ngayanka konvensyen ti baru iya
nya chara pengarang bepikir enggau runding ti baru ti dibantaika sida dalam
litaricha nya (Yahya Ismail , 1976: 2 – 3). Dalam korpus litaricha tukuh prosa,
penyerara entara tradisyenalisme enggau modenisme iya nya pikir runding enggau
tema ti diayanka dalam karya nya, sekalika nya cherpan/ jerepan tauka novel.
Dalam litaricha moden, karya kitai
Iban udah ngembuan tukuh ti baru, iya nya bepelasarka gaya pengidup ti bendar,
situasyen ti bendar, endur tauka palan ti bendar enggau konteks ti bendar lebuh
ngasilka kerban litaricha baka jerepan enggau novel. Pengarang mega nguji deka
nyerakupka raban bansa enggau chara bekenangka patriotisme, propaganda,
pengangkun ke menua enggau bansa – reti nya bekenangka pengawa rama ke bekaul enggau pengidup pupu raban bansa.
Ba pengawa nulis novel enggau jerepan, bisi dua tiga iku pengarang modenis
kitai Iban baka Janang Ensiring, Jantan Umbat, Thomas Bangit, George Garai
enggau Harry Usup Umbar. Janang Ensiring orang ti keterubah iya mai tukuh
runding enggau konvesyen ti baru nengah jerepan ti ditulis iya, Batu Kuai ba
taun 1975. Pandak jaku, jerepan moden ada ba taun 1975.
Penteba
litaricha moden iya nya tiap-tiap karya bisi ditulis nama pengarang. Enda
betukuh kolektif baka litaricha tradisyenal. Litaricha moden tau nguntungka
pengarang laban asil litaricha moden besifat komersil. Kelimpah ari nya,
Litaricha moden mega nadai betukuh pelilih menua (kedaerahan) baka litaricha tradisyenal. Dalam litaricha moden, jaku
ti dikena iya nya jaku standard. Bisi mega jaku English tauka jaku bansa bukai
dikena. Ayat ti dikena pan bemacham, enda diserekat ngagai sebansa ayat aja.
Aspek ti
sebaka ba dua bengkah litaricha tu (tradisyenal enggau moden) iya nya sama
betukuh didaktik, iya nya ngenataika lalau pendiau enggau ajar dikena
ngemenyanaka mensia. Tu mih ti dikumbai mesej tauka pesan dalam litaricha –
novel, jerepan, enggau leka main sama bela ngundan ukur pendiau ti ulih diambi
kitai ke teladan enggau ke tenggau kitai ngambika sida ti jai tau nyadi manah,
ngambika ruang bilik enda pechah belah sereta ngembuan pendiau ti menuku.
Disimpul
ngena jaku pandak, konsep litaricha berubah nitihka jeman iya diadaka,
bepanggai ba pemesai guna litaricha nya. Taja pan litaricha tradisyenal baka ti
enda dikibuha agi, ukai reti nya iya ditejuka punas baka nya aja. Kitai meruan
agi begunaka litaricha tradisyenal nyadika penyanding penemu ti pemadu beguna
dikena kitai beratika penemu enggau waris daya idup Iban menya awakka bisi
dibandingka kitai enggau pengidup raban bansa ke sehari tu. Taja litaricha nya
dikumbai tradisyenal, iya enda tau dibuai tauka ditempaya pia aja laban iya
udah nyadika korpus litaricha ti pemadu berega lalu nadai agi endur ngiga iya
ke jemah ila. Pengada litaricha moden semina tak nambahka agi penyelai tukuh
litaricha.
No comments:
Post a Comment